А егда случися Поход черкасский, то мгозии жители Гетманщины в страны закатныя убегаша: в Цесарскую землю, и в Ляшескую, и в Угорскую, и к Волохам, и в Ливтву, и в Ливонию. Аглицкое же королевство да немцы американския людишек гетманских токмо малую толику прияша.
И принесоша людишки окраинские в страны латинския, люторския и кальвинския обычаи свои и учиняху там гораздо воровства всякаго: одни бо на стогнах и торжищах вопиша аки бесноваты, иныя мертвыми творилися, третия пути колесницам самоходным преграждаша, четвертыя стены изб да палат каменных письменами своими оскверняху, пятыя сборища самочинные собираху, да слова соромные там изрыгаху.
Аще же убо кто сих черкас воровских к порядку призыва, на тех ругалися зело и ярлыки гетманские являху, мняще о них яко грамоты тарханныя суть. Тако же рекоху лиходеи окраинские: глаголеши "паляниця"! И творяху сие якоже иудеи ветхозаветные по Писанию:
"И засяде Галаадъ проходы у Иордана Ефремовы. И бысть егда рѣша уцѣлѣвшiи от Ефрема: прейдемъ: и рекоша имъ мужiе Галаадстiи: еда ли от Ефрема вы? И рѣша: нѣсмы.
И рѣша имъ: рцыте, класъ ("шибболет"). И не управиша рещи тако (а он говорил: «сибболет»): и имаху ихъ, и закалаху у преходовъ Иорданихъ: и падоша въ то время от Ефрема четыредесять и двѣ тысящы".
Мнозии же мужи и жены во странах закатных от неправд окраинских возмутилися зело и грамоты цифирныя, "Тикъ-Токомъ" да "Ютубомъ" рекомые, писаху. В нихже все вины людей черкассих объявляху, к совести да покаянию их взываху.
Летописецъ Федор Басманов